Wednesday, June 10, 2009

MISI ISLAM DI PERKAMPUNGAN ORANG ASLI CHANGKAT BINTANG,HULU SELANGOR











Pada 6 – 9 JUN 2009, saya berpeluang mengikuti membawa misi Islam ke perkampungan asli anjuran Jabatan Agama Islam Selangor di Kg Changkat Gintong di Hulu Selangor. Perjalanan yang memenatkan dari Jengka 13 Pahang membelah banjaran Titiwangsa, mendaki jalan Genting Highland,menyusuri lading sawit dan hutan di waktu malam dan jam menunjukkan pukul 11.00 malam keseorangan membawa Avanza di tengah hutan. Naik bulu romaku. Lantas aku memohon aga Allah permudahkan sampai kedestinasi sambil teringat Allah berfirman:
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
(Al-'Ankabut: 2)

Akhir saya sampai tepat jam 11.15 malam. Saya disambut oleh penduduk dan Tok Batin sungguh mesra layanan mereka. Aku pun melelapkan mata di surau lama yang telah di tinggalkan.Maklumat yang saya terima 90 peratus penduduk di sini adalah penganut agama Islam.Keesokan hari aku diamanahkan untuk menyampaikan kuliah subuh dan dan antara isu yang saya kupas ialah Islam sebagai cara hidup. Diteruskan dengan senaman dan sarapan pagi. Banyak programm yang dijalankan dengan penduiduk setempat seperti gotong royong, kem motivasi untuk kanak-kanak, memancing, ceramah, tayangan dan sebagainya. Itulah nikmat dakwah. Perlu ada usaha yang berterusan menyampaikan kalimat Allah di kalangan masyarakat orang asli. Mereka amat dahagakan tenaga –tenaga da’i untuk membimbing mereka. Perlu diingatkan bahawa tugas dakwah ini adalah kefarduan:
Dakwah kewajipan para Rasul. Kewajipan para rasul adalah kewajipan para mukmin.
Hujjah:
- وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا (الحشر 7 )
- لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر (احزاب 21)
- ما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة (احزاب36 )
Jangan kita hanya selesa dengan kerjaya dan keluarga kita sahaja sedangkan kita biarkan masyarakat diluar hidup mereka pincang. Mudah-mudahan uasaha yang sedikit ini dapat saya jadikan bekalan untuk di bawa menghadap Allah kelak.Amin

No comments:

Post a Comment